60-72 ay arası çocuklarda erken okuryazarlık becerileri ile bilişsel değerlendirme sistemi arasındaki ilişkinin incelenmesi

dc.authorid0000-0002-5776-8649en_US
dc.authorid0000- 0002-5177-7499en_US
dc.contributor.authorDoğan, Handan
dc.contributor.authorEnerem, Diğdem
dc.date.accessioned2024-07-12T20:36:35Z
dc.date.available2024-07-12T20:36:35Z
dc.date.issued2022en_US
dc.departmentFakülteler, Eğitim Fakültesi, Okul Öncesi Öğretmenliği Bölümüen_US
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, 60-72 ay arası çocukların sözcük bilgisi, sesbilgisel farkındalık, harf bilgisi, dinlediğini anlama olarak ifade edilen erken okuryazarlık beceriyle, planlama, eşzamanlı, dikkat ve ardıl olarak tanımlanan bilişsel değerlendirme sisteminin temel boyutları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu amaçla çalışmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın katılımcılarını İstanbul ilinde okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 60-72 ay arası 124 çocuk oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında Erken Okuryazarlık Testi (EROT), ve Bilişsel Değerlendirme Sistemi- (Cognitive Assesment System) kullanılmıştır. Verilerin analizinde; parametrik tekniklerden Pearson Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Buna ek olarak, bilişsel performans sisteminin erken okuryazarlık becerilerini ne kadar yordadığını tespit etmek amacıyla Basit Doğrusal Regresyon Analizleri kullanılmıştır. Yapılan istatistiki analizler sonucunda bilişsel değerlendirme sistemi sözcük bilgisinin %30’unu, ses bilgisel farkındalık becerisinin %47’sini, harf bilgisinin %23’ünü yordadığı görülmüştür. Buna karşın bilişsel performans sisteminin dinlediğini anlama becerisinin yordayıcısı olmadığı görülmüştür. Bilişsel performans sisteminin tüm alt boyutlarının %36’sını yordadığı görülmüştür. Çalışmanın bulguları alan yazındaki bilgiler doğrultusunda tartışılmıştır.en_US
dc.description.abstractThe aim of this writing is to examine early literacy skills, expressed as writing vocabulary, phonological awareness, letter knowledge, listening comprehension between 60-72 months, planning, simultaneous, attention and successive cognitive assessment and the basic dichotomy. For this purpose, the relational scanning model was used in the study. Participants of the study consist of 124 children between 60-72 months attending pre-school education institutions in Istanbul. Early Literacy Test (EROT) and the Cognitive Assessment System (CAS) were used to collect data. In the analysis of the data; Pearson Correlation Analysis among parametric techniques, were used. Also, Simple Linear Regression Analyzes were used to determine how early literacy skills predicted the cognitive performance system. A significant relationship was found between vocabulary knowledge and the Cognitive performance system. It was observed that the cognitive performance system predicted 30% of vocabulary knowledge, 47% of phonetic awareness skill, and 23% of letter knowledge. It was observed that the cognitive assessment system predicted 30% of vocabulary knowledge, 47% of phonetic awareness skills, and 23% of letter knowledge. However, it was observed that the cognitive performance system was not a predictor of listening comprehension. It was seen that early literacy skills predicted 36% of all sub-dimensions of the cognitive performance system. The findings of the study were discussed in line with the information in the literature.en_US
dc.identifier.citationDoğan, H. ve Enerem, D. (2022). 60-72 ay arası çocuklarda erken okuryazarlık becerileri ile bilişsel değerlendirme sistemi arasındaki ilişkinin incelenmesi / Investigation of the relationship between early literacy skills and cognitive assessment system in children between 60-72. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 6(2), s.337-363.en_US
dc.identifier.endpage363en_US
dc.identifier.issue2en_US
dc.identifier.startpage337en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/1064
dc.identifier.volume6en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherErken Çocukluk Çalışmaları Dergisien_US
dc.relation.ispartofErken Çocukluk Çalışmaları Dergisien_US
dc.relation.isversionof10.24130/eccdjecs.1967202262350en_US
dc.relation.publicationcategoryUlusal Hakemli Dergide Makale - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.snmzKY00818
dc.subjectErken okuryazarlıken_US
dc.subjectSözcük bilgisien_US
dc.subjectHarf bilgisien_US
dc.subjectSesbilgisel farkındalıken_US
dc.subjectDinlediğini anlamaen_US
dc.subjectBilişsel değerlendirme sistemien_US
dc.subjectPass teorisien_US
dc.subjectEarly literacyen_US
dc.subjectVocabularyen_US
dc.subjectLetter knowledgeen_US
dc.subjectPhonological awarenessen_US
dc.subjectListening comprehensionen_US
dc.subjectCognitive assessment systemen_US
dc.subjectPass theoryen_US
dc.title60-72 ay arası çocuklarda erken okuryazarlık becerileri ile bilişsel değerlendirme sistemi arasındaki ilişkinin incelenmesien_US
dc.title.alternativeInvestigation of the relationship between early literacy skills and cognitive assessment system in children between 60-72en_US
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication

Dosyalar