‘Bir ışık verin bana’ filmi bağlamında Stanislavski yönteminin tiyatro ve sinema oyunculuğuna yaklaşımı
Yükleniyor...
Tarih
2018-10
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Sinema ve tiyatro sanatının varoluşsal çizgileri, dramatik yapı ekseninde birbiriyle örtüşen benzerlikler taşımalarının yanı sıra uyarlanış veya sahneleme biçimleri bakımından farklı görsel unsurları içinde barındıran farklı sunuş kodları geliştirirler. Tiyatro sanatında olduğu kadar, sinema sanatında da dramatik yapının orijini olan Aristoteles değişmeden kalacaktır. Değişim, dramatik yapıya sadık kalınarak, anlatım biçimlerinin değişkenliğinde üretkenlik gösterecektir. Sinema ve tiyatroda dramatik yapının serüveni ve katettiği yollardaki arayışlar üzerinde durulmuştur. Bu nedenle bir oyunculuk metodu olan Konstantin Stanislavski’nin gerçekçi oyunculuğa bakışındaki değerler gözönüne alınmıştır. Araştırma konumuz olan Harlan Ellison’un ‘Korkunun Bütün Sesleri’ adlı öyküsünden hareketle uyarlanan ‘Bir Işık Verin Bana’ adlı kısa film senaryosu ekseninde gerçekçi oyunculuktaki ‘Rol’ ile ‘oyun’ kişisi arasındaki ince çizginin mesafe ve mesafesizliğini tartışan bir çalışmadır.
Although cinema and theatre have certain similarities in terms of dramatic structure they develop different presentation codes embedded with visual elements in terms of interpretation or staging. Both the art of theatre and the art of cinema are based on the dramatic structure which was developed by Aristotle. The change can be seen in the form of narrative. Within the scope of this study the focus is on the journey of the dramatic structure and the search during the journey. Additionally, the method of realist acting which was developed by Konstantin Stanislavski and its norms have been taken into consideration. Within the scope of this thesis the thin line between the role and the play character has been considered in terms of realist acting in the light of the screenplay of the adaptation of Harlen Ellison’s short story “All the Sounds of Fear”.
Although cinema and theatre have certain similarities in terms of dramatic structure they develop different presentation codes embedded with visual elements in terms of interpretation or staging. Both the art of theatre and the art of cinema are based on the dramatic structure which was developed by Aristotle. The change can be seen in the form of narrative. Within the scope of this study the focus is on the journey of the dramatic structure and the search during the journey. Additionally, the method of realist acting which was developed by Konstantin Stanislavski and its norms have been taken into consideration. Within the scope of this thesis the thin line between the role and the play character has been considered in terms of realist acting in the light of the screenplay of the adaptation of Harlen Ellison’s short story “All the Sounds of Fear”.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Konstantin Stanislavski, Metod Oyunculuk, Actor’s Studio, Sinema, Tiyatro, Oyunculuk, Method Acting
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Bayındır Tuna, Handan (2018). ‘Bir ışık verin bana’ filmi bağlamında Stanislavski yönteminin tiyatro ve sinema oyunculuğuna yaklaşımı. Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.