Pozitif psikoloji temelli çevirimiçi psiko-eğitim programının üniversite öğrencilerinin öznel iyi oluş, öz anlayış ve psikolojik sağlamlık düzeylerine etkisi / The impact of positive psychology-based online education program on the levels of university students subjective well-being, self compassion and resilience
Yükleniyor...
Tarih
2024
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu araştırmanın amacı, “Pozitif Psikoloji Temelli Çevrimiçi Psiko-Eğitim Programı (PPTÇPEP)”nı geliştirmek ve geliştirilen bu programın üniversite öğrencilerinin öznel iyi oluş, öz-anlayış ve psikolojik sağlamlık düzeylerine etkisini incelemektir. Programın etkililiği deney, plasebo ve kontrol grubu olmak üzere üç farklı grupla ve üç farklı zamanda yapılan tekrarlı ölçümler (ön test, son test, izleme testi) ile test edilmiştir. Deney grubuna “Pozitif Psikoloji Temelli Çevrimiçi Psiko-Eğitim Programı (PPTÇPEP)”, plasebo grubuna “Dijital Farkındalık Çevrimiçi Psiko-Eğitim Programı (DFÇPEP)” uygulanmıştır. Her iki psiko-eğitim programı da 10 oturumdan oluşmaktadır. Kontrol grubuna herhangi bir işlem yapılmamıştır. Verilerin çözümlenmesinde Friedman testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, deney grubundaki öğrencilerin öznel iyi oluş ve psikolojik sağlamlık son test puanlarının ortalamasının öntest puanı ortalamalarından anlamlı düzeyde yüksek olduğu ve 2 ay sonra yapılan izleme testi sonuçlarına göre kalıcılığını koruduğu bulunmuştur. Deney grubundaki öğrencilerin öz-anlayış izleme testi puan ortalamasının ön test puan ortalamasından anlamlı düzeyde yüksek olduğu tespit edilmiştir. Plasebo ve kontrol grubunda yer alan öğrencilerin puan ortalamalarında anlamlı bir değişiklik olmamıştır. Araştırma kapsamında geliştirilen “Pozitif Psikoloji Temelli Çevrimiçi Psiko-Eğitim Programı (PPTÇPEP)”nın, üniversite öğrencilerinin öznel iyi oluş, öz-anlayış ve psikolojik sağlamlık düzeylerini arttırmada etkili olduğu görülmüştür.
The aim of this study is to develop a “Positive Psychology-Based Online Psycho-Education Program” and to examine the effect of this program on university students' subjective well-being, self-compassion and resilience levels. The effectiveness of the program was tested with repeated measurements (pre-test, post-test, follow-up test) with three different groups (experimental, placebo and control group) and at three different times. “Positive Psychology-Based Online Psycho-Education Program” was applied to the experimental group and “Digital Awareness Online Psycho-Education Program” was applied to the placebo group. Both psycho-education programs consisted of 10 sessions. No treatment was given to the control group. Friedman test and Wilcoxon Signed Ranks test were used to analyze the data. According to the findings, it was found that the mean post test scores of subjective well-being and resilience of the students in the experimental group were significantly higher than the mean pre test scores and maintained their permanence according to the results of the follow-up test conducted 2 months later. The mean self-compassion follow-up test score of the students in the experimental group was significantly higher than the mean pre test score. There was no significant change in the mean scores of the students in the placebo and control groups. The “Positive Psychology-Based Online Psycho-Education Program” developed within the scope of the research was found to be effective in increasing the subjective well-being, self-compassion and resilience levels of university students.
The aim of this study is to develop a “Positive Psychology-Based Online Psycho-Education Program” and to examine the effect of this program on university students' subjective well-being, self-compassion and resilience levels. The effectiveness of the program was tested with repeated measurements (pre-test, post-test, follow-up test) with three different groups (experimental, placebo and control group) and at three different times. “Positive Psychology-Based Online Psycho-Education Program” was applied to the experimental group and “Digital Awareness Online Psycho-Education Program” was applied to the placebo group. Both psycho-education programs consisted of 10 sessions. No treatment was given to the control group. Friedman test and Wilcoxon Signed Ranks test were used to analyze the data. According to the findings, it was found that the mean post test scores of subjective well-being and resilience of the students in the experimental group were significantly higher than the mean pre test scores and maintained their permanence according to the results of the follow-up test conducted 2 months later. The mean self-compassion follow-up test score of the students in the experimental group was significantly higher than the mean pre test score. There was no significant change in the mean scores of the students in the placebo and control groups. The “Positive Psychology-Based Online Psycho-Education Program” developed within the scope of the research was found to be effective in increasing the subjective well-being, self-compassion and resilience levels of university students.
Açıklama
Tam Metin / Full Text
Anahtar Kelimeler
Pozitif psikoloji, Çevrimiçi psiko-eğitim programı, Öznel iyi oluş, Öz anlayış, Psikolojik sağlamlık, Positive psychology, Online psycho-education program, Divorce, Subjective well-being, Self compassion, Resilience
Kaynak
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Püsküllü, F. N. (2024). Pozitif psikoloji temelli çevirimiçi psiko-eğitim programının üniversite öğrencilerinin öznel iyi oluş, öz anlayış ve psikolojik sağlamlık düzeylerine etkisi / The impact of positive psychology-based online education program on the levels of university students subjective well-being, self compassion and resilience. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Maltepe Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.