Çocukların kent yaşamına uyum süreçlerinde yaşadıkları sorunlar ve bazı çözüm önerileri
Küçük Resim Yok
Tarih
2014
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi
Erişim Hakkı
CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu çalışma; dezavantajlı ve destekleyici koşullar içinde yaşayan kent çocuklarının, kent yaşamına uyum süreçlerinde yaşadıkları sorunları özetlemek, uygulanmakta olan çalışmaları derlemek ve hazırlanan çalışmalardan yola çıkarak bazı çözüm önerileri üretmek üzere derlenmiştir. Kent mekânlarında düzenlenmeler yapılması hem dezavantajlı hem de destekleyici koşullarda yetişen çocuklar için önemsenmelidir. Çocuk dostu kent, çocuğun gelecekte kentine sahip çıkan yetişkin bir birey olabilmesi için onun fiziksel ve sosyal gelişimini destekleyebilen özelliklere sahip olandır. Ayrıca çocuklar çevrelerine bir yabancı gibi yetişmektedir. Bu yabancılaşmayı önlemek için oyun ve parklar yeniden düzenlenmeli ve kent müzeleri çocukların her zaman hizmet alabilecekleri ve zamanlarını geçirebilecekleri aktif mekânlar haline getirilmelidir.
This study has been devised in order to; summarise the problems experienced by suburban children who live in a disadvantegous and supportive environment, during their adaptation process to the life in the city, compile the ongoing applications and based on the work prepared, put forward certain solutions. Modulations in cityscape for children living in both such disadvantegous and supportive conditions of the innercity must be prioritised. Children friendly cities are the ones that accommodate features supporting the child's social and physical developments which in turn enables them to become adults who own up their habitats in the future. In addition, children are brought up as strangers to their environments. ın order to avoid this issue, play areas and parks must be rearranged, and the city museums must be turned into interactive spaces where children can continiously benefit and spend their time in.
This study has been devised in order to; summarise the problems experienced by suburban children who live in a disadvantegous and supportive environment, during their adaptation process to the life in the city, compile the ongoing applications and based on the work prepared, put forward certain solutions. Modulations in cityscape for children living in both such disadvantegous and supportive conditions of the innercity must be prioritised. Children friendly cities are the ones that accommodate features supporting the child's social and physical developments which in turn enables them to become adults who own up their habitats in the future. In addition, children are brought up as strangers to their environments. ın order to avoid this issue, play areas and parks must be rearranged, and the city museums must be turned into interactive spaces where children can continiously benefit and spend their time in.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Kent yaşamı, Dezavantajlı çocuklar, Engelli çocuklar ve destekleyici şartlar içinde yetişen çocuklar
Kaynak
T. C. Maltepe Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Dergisi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
Sayı
Künye
Karadeniz, G. (2014). Çocukların kent yaşamına uyum süreçlerinde yaşadıkları sorunlar ve bazı çözüm önerileri / The problems children experience during their adaptation process to urbanisation and suggested solutions. T. C. Maltepe Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Dergisi. s. 24-37.