Okul müdürleri liderlik stillerinin örgüt iklimi ve öğretmenlerin kolektif yeterlik algısı üzerindeki etkisi
Loading...
Date
2019
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Access Rights
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
info:eu-repo/semantics/openAccess
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
Bu araştırma, okullarda bulunan müdürlerin liderlik sitilleri ile okul iklimi arasındaki ilişkileri belirlemek, okulda bulunan iklime göre müdürlerin tutum ve davranışlarında değişimler olup olmadığını belirlemek, müdürlerin okuldaki tutumunun öğretmenlerin kolektif yapısını nasıl ve ne derece etkilediğini ortaya koymak adına yapılmıştır. Araştırmada öğretmenlerin kolektif yeterlik algıları bağımlı değişken olarak ele alınmaktadır. Okul müdürlerinin liderlik stilleri ise bağımsız değişkendir. Örgüt iklimi ise aracı değişken kabul edilmiştir. Araştırma tarama modelindedir. Bu araştırma ile okul müdürlerinin liderlik stillerinin örgüt iklimi ve öğretmenlerin kolektif yeterlik düzeyleri üzerindeki etkileri var olan şekliyle betimlenmeye çalışılacaktır. Araştırma, İstanbul ilindeki Özel İlkokullardaki öğretmenlerin okul müdürleri liderlik stillerinin örgüt iklimi ve öğretmenlerin kolektif yeterlik düzeyleri üzerindeki etkilerini belirlemeye dönüktür. Çalışmanın sonucuna göre okul müdürleri daha çok dönüşümcü liderlik stilini yansıtmaktadırlar.
The principals and the school climate, to determine differences in the behavior of school leaders depending on the school climate, and to determine the impact of the behavior of school leaders on the general competence of teachers. In this study, teachers' perceptions of collective competence were taken as dependent variables. The school principals are independent variables. The organizational climate has been adopted as variable. Study in a screening model. The influence of leadership styles and the principles of the organizational climate and the competitiveness of teachers in modern situations. the influence of teacher leadership style. The sample study was to be presented by perceptions of collective competence were taken as Istanbul. According to the results of the study, school principals reflect more transformational leadership style.
The principals and the school climate, to determine differences in the behavior of school leaders depending on the school climate, and to determine the impact of the behavior of school leaders on the general competence of teachers. In this study, teachers' perceptions of collective competence were taken as dependent variables. The school principals are independent variables. The organizational climate has been adopted as variable. Study in a screening model. The influence of leadership styles and the principles of the organizational climate and the competitiveness of teachers in modern situations. the influence of teacher leadership style. The sample study was to be presented by perceptions of collective competence were taken as Istanbul. According to the results of the study, school principals reflect more transformational leadership style.
Description
Keywords
Liderlik stilleri, Okul iklimi, Kolektif yeterlik, Okul müdürü, Öğretmen, Leadership styles, School climate, Collective competence, School principal, Teacher
Journal or Series
WoS Q Value
Scopus Q Value
Volume
Issue
Citation
Demir, D. H. (2019). Okul müdürleri liderlik stillerinin örgüt iklimi ve öğretmenlerin kolektif yeterlik algısı üzerindeki etkisi / The effect of school managers 'leading styles on organizational climate and teachers' perception of collective competence (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.