Öğrenci odaklı eğitim ve bir ön çalışma
Küçük Resim Yok
Tarih
2002
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
Maltepe Üniversitesi
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States
Özet
Bu ön çalışmanın amacı, eğitim kalitesini arttıran bir eğitim sisteminin geliştirilmesine yardımcı olmaktır. Başka bir deyişle, eğitim ve öğretimde benimsediğimiz ilke ve esasların amacına ulaşıp ulaşmadığını sınamak ve kontrol edebilmek, öğrencilerin düzeylerine ve beklentilerine uygun aktif ve katılımcı bir sistemi geliştirebilmek ve sunulan eğitimin içeriğini, yöntemini ve öğrencilerin sosyal ve psikolojik gereksinimlerini dikkate almak, böylece eğitimin kalitesini arttırmaktır. Bu doğrultuda, Amerikan Psikoloji Derneği'nin (APA) önerilerine dayanarak eğitimsel ve bilişsel süreçleri ölçen bir ölçek ve bir anket, Maltepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü'ndeki 33 öğrenciye, bir ders saati boyunca araştırmacı tarafından uygulanmıştır. Tüm denekler araştırma hakkında bilgilendirilmiş ve katılım için deneklerden izin alınmıştır Çalışmanın sonuçları literatürdeki araştırmalar çerçevesinde tartışılmış, çalışmanın sınırlılıkları, gelecekteki çalışmalar için öneriler ve sonuçların uygulanabilirliği üzerinde durulmuştur.
The main aim of this pilot study is to help to develop an educational system that increases the quality of the education. In other words, the aims of the present study are to control and to test whether the essences and the principles of education system reach the expected results, to develop a relevant educational system to the students level in which the students can participate actively in educational processes, to consider the contents and methods of the educational procces as well as the social and psychological needs of the students. In this direction, a scale developed by the author to measure the cognitive and the educational processes on the basis of American Psychological Association (APA)' suggestions and a questionnaire were administered to 33 university students at psychology department of Maltepe University during a class hour by the researcher. All subjects participated voluntarily with verbal informed consent. The results of the study were discussed within the relevant literature, limitations of the present study, directions for future studies, and the relevancy to the application.
The main aim of this pilot study is to help to develop an educational system that increases the quality of the education. In other words, the aims of the present study are to control and to test whether the essences and the principles of education system reach the expected results, to develop a relevant educational system to the students level in which the students can participate actively in educational processes, to consider the contents and methods of the educational procces as well as the social and psychological needs of the students. In this direction, a scale developed by the author to measure the cognitive and the educational processes on the basis of American Psychological Association (APA)' suggestions and a questionnaire were administered to 33 university students at psychology department of Maltepe University during a class hour by the researcher. All subjects participated voluntarily with verbal informed consent. The results of the study were discussed within the relevant literature, limitations of the present study, directions for future studies, and the relevancy to the application.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Öğrenci odaklı eğitim, Bilişsel etmenler, güdüsel ve duygusal etmenler, gelişimsel ve sosyal etmenler, bireysel farklılıklar, ön çalışma, ölçek, anket, Education system, focused on the students' expectations and interests, cognitive factors, motivational and emotional factors, developmental and social factors, individual differences, pilot study, scale, questionnaire
Kaynak
Fen-Edebiyat Fakültesi Dergisi
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
2
Sayı
Künye
Üge, B. (2002). Öğrenci odaklı eğitim ve bir ön çalışma. Fen-Edebiyat Fakültesi Dergisi, Maltepe Üniversitesi. 2, s. 53-64.