Kuşaklararası tüketim ilişkilerine sosyoekonomik bir bakış

Küçük Resim Yok

Tarih

2022

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

OPUS Toplum Araştırmaları Dergisi

Erişim Hakkı

info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Bu çalışma İstanbul ilinde ikamet eden Bebek Patlaması, X ve Y kuşaklarına mensup bireyler ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın konusu kuşaklararası tüketim ilişkilerinin incelenmesidir. Araştırma kapsamında 180 kişiye anket uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 25.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Bebek Patlaması Kuşağı her şeyden önce, eğitimde göstermiş oldukları atılım açısından oldukça dikkat çekicidir. Bununla birlikte, Bebek Patlaması Kuşağı diğer nesiller arasında en çok “yiyecek ve içecek”, “giyim” ve “yardım” a harcama yapan nesildir. X kuşağı, kredi kartı sahipliğinde diğer nesiller arasında ilk sırada yer almaktadır. Aynı zamanda X Kuşağı, Bebek Patlaması Kuşağında çevrimiçi platformlara üyelik, çevrimiçi gazete okuma alışkanlıkları ve lüks tüketim alışkanlıkları gibi nispeten düşük olan yeni tüketim kalıplarına yönelmiştir. Y kuşağı, diğer nesiller arasında harcamalarında eğlencenin en büyük payını paylaşan nesildir. Kredi kartı sahipliği ve çevrimiçi platformlarda zaman harcamak gibi bulgular X Kuşağı ile benzer olsa da çevrimiçi platformlardan alışveriş konusunda X Kuşağı'nı geride bırakmışlardır. Araştırmanın bulgularına göre kuşakların Türkiye’nin özel tarihinden etkilenmekle beraber evrensel bir anlatının da bir parçası olduğu gözlemlenmiştir.
This study was conducted within dividuals belonging to the Baby Boomer, X and Y generation sresiding in Istanbul. The subject of the research is the examination of inter generational consumption relations. Within the scope of theresearch, 180 people weresurveyed. The data obtained were analyzedusing SPSS 25.0 program. The Baby Boomer Generation is first and foremost remarkable in terms of their breakthrough in education. Withal, the Baby Boomer generation is the generation that spends the most on “food and beverage”, “apparel” and “aid”. Generation X ranks first among other generations in credit card ownership. Generation X has turned towards new consumption patterns that are relatively low in the Baby Boomer generation, such as membership in online platforms, online newspaper reading and luxury consumption habits. Generation Y is the generation that allocates the most share of entertainment in its spending among other generations Although the findings such as credit card ownership and spending time on online platforms are the same as the X Generation, they have passed the X Generation far behind in shopping from online platforms. Accordingtothefindings, ıt has beenobservedthat,althoughaffectedbyTurkey'sspecificcondıtıons, generationsarepart of a universalnarrative of history.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Tüketim, Kuşaklar, Tüketim ilişkileri, Üretim ilişkileri, Kuşaklararası aktarım, Consumption, Generations, Relations of consumpiton, Relations of production, Intergenerational transfer

Kaynak

OPUS Toplum Araştırmaları Dergisi

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

Cilt

17

Sayı

37

Künye

Tuncer, M.C. ve Oktik, N. (2022). Kuşaklararası tüketim ilişkilerine sosyoekonomik bir bakış / A socioeconomic investigation On changing consumption relations between generations. OPUS Toplum Araştırmaları Dergisi. 17(37), s.1-24.