Çatışma çözme programının ortaokul öğrencilerinin çatışma çözüm becerilerine, sürekli öfke ve öfke ifade tarzlarına etkisi

Küçük Resim Yok

Tarih

2019

Dergi Başlığı

Dergi ISSN

Cilt Başlığı

Yayıncı

Erişim Hakkı

CC0 1.0 Universal
info:eu-repo/semantics/openAccess

Araştırma projeleri

Organizasyon Birimleri

Dergi sayısı

Özet

Bu araştırmanın genel amacı, çatışma çözme psikoeğitim programının, ortaokul öğrencilerinin çatışma çözüm becerileri, sürekli öfke ve öfke ifade tarzları üzerindeki etkisini incelemektir. Bu araştırma Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı bir ortaokulda 2015-2016 eğitim-öğretim yılında yapılmıştır. Deney grubunda ve kontrol grubunda 12'şer öğrenci bulunmaktadır. Araştırmada yarı deneme modeli içerisinde yer alan eşitlenmemiş kontrol gruplu model kullanılmıştır. Deney grubundaki öğrencilere haftada iki oturum olmak üzere beş hafta süresince çatışma çözme psikoeğitim programı uygulanmıştır. Kontrol grubunda yer alan öğrencilere ise herhangi bir eğitim verilmemiştir. Araştırmada veri toplamak için ‘‘Çatışma Çözümü Becerileri Ölçeği’’ ve ‘‘Sürekli Öfke ve Öfke İfade Tarzı Ölçeği’’ kullanılmıştır. Deney ve kontrol grubunun ön-test son-test fark puanlarının anlamlılığı için Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre; ergenlere uygulanan çatışma çözme psikoeğitim programının ergenlerin bütünleşme ve uyma puanlarını artırmada; hükmetme puanlarını düşürmede etkili olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca çatışma çözme psikoeğitim programı uygulanan öğrencilerin sürekli öfke düzeylerini, içe yönelik öfke tarzı ve dışa yönelik öfke tarzı puanlarını düşürmede; öfke kontrol puanlarını ise artırmada etkili olduğu belirlenmiştir.
The main objective of this study was to examine the effects of conflict resolution program on middle school students’ conflict resolution skills, trait anger and anger expression styles. This research has been conducted in a middle school governed by the Ministry of National Education during the educational year of 2015-2016. Both the experimental and the control group consist of 12 students. In this research nonequivalent control group model of quasi-experimental design has been used.. The psychoeducational program for conflict resolution has been applied to the students in the experimental group for five weeks, for two hours each week. No training has been provided for the students in the control group. 'Conflict Resolution Skills Scale” and “Trait Anger and Anger Expression Scales” were used to collect data in the study. The Mann Whitney U test was used for the significance of the difference between pre-test post-test difference scores of the experimental and control groups. According to the findings obtained as a result of the research; the conflict resolution psycho-education program applied to adolescents’ increases collaboration and accommodation scores; has been effective in reducing the forcing scores. In addition, the conflict resolution psycho-education program was effective to reduce students' trait anger levels, anger in style, and anger out style scores; and to increase anger control scores.

Açıklama

Anahtar Kelimeler

Çatışma, Çatışma çözme, Öfke, Öfke kontrol, Conflict, Conflict resolution, Anger, Anger management

Kaynak

Elementary Education Online

WoS Q Değeri

Scopus Q Değeri

N/A

Cilt

18

Sayı

1

Künye

Kutlu, A. ve Bedel, A. (2019). Çatışma çözme programının ortaokul öğrencilerinin çatışma çözüm becerilerine, sürekli öfke ve öfke ifade tarzlarına etkisi / The effect of conflict resolution program on middle school students’ conflict resolution skills, trait anger and anger expression styles. Elementary Education Online. 18(1), s. 97-111.