Ters yüz öğrenme uygulamalarında öğretmen adaylarının pedagojik yeterliklerinin gelişimi: bir eylem araştırması
Küçük Resim Yok
Tarih
2023
Yazarlar
Dergi Başlığı
Dergi ISSN
Cilt Başlığı
Yayıncı
İstanbul Kültür Üniversitesi
Erişim Hakkı
info:eu-repo/semantics/openAccess
Özet
Bu araştırmada katılımcı öğretmen adaylarının sınıf yönetimi dersinde ters yüz öğrenmeye göre geliştirilen ve uygulanan eylem planları aracılığıyla pedagojik yeterliklerinin geliştirilmesi amaçlanmıştır. 43 öğretmen adayı, araştırmacı ve geçerlik komitesi araştırmanın katılımcılarını oluşturmuştur. Ters yüz öğrenme modeline (TÖM) dayalı sınıf yönetimi dersinde anlama ve hatırlama seviyesindeki öğrenme çıktılarına yönelik ders anlatım videoları ders öncesinde öğrencilerin kullanımına sunulmuş, yüz yüze ders süresinin tamamında uygulama seviyesi ve üstündeki öğrenme çıktılarına yönelik etkinliklere yer verilmiştir. Yüz yüze etkinliklerde pedagojik yeterliklerin gelişimini amaçlayan; derslik planı tasarlama, örnek sınıf olayı inceleme, sınıf ortamı anısını sınıf yönetimi açısından değerlendirme, sınıfta zamanı ve öğretimi yönetebilme açısından uygun bir ders planı hazırlama ve sınıfta problem çözme yaklaşımlarına uygun örnek olay kurgulama çalışmalarına yer verilmiştir. TÖM uygulamaları boyunca öğretmen adaylarının öğrenme çıktıları aracılığıyla pedagojik yeterlik ve alt boyutlarında gelişim gösterdikleri gözlemlenmiştir.
In this study, it was aimed to improve the pedagogical competencies of the participant teacher candidates through the action plans developed and implemented according to flipped learning in the classroom management course. 43 pre-service teachers, researcher and the validity committee constituted the participants of the research. Since the lecture videos for the learning outcomes at the comprehension and recall level in the classroom management lesson based on flipped learning were offered to the students before the lesson, activities for learning outcomes at the application level and above could be included throughout the face-to-face lesson period. Aiming at the development of pedagogical competencies in face-to-face activities; Classroom plan design, case study, evaluation of the memory of the classroom environment in terms of classroom management, preparation of a lesson plan suitable for managing time and teaching in the classroom, and case studies in accordance with problem solving approaches in the classroom are included. It was observed that pre-service teachers showed improvement in their pedagogical competence and sub-dimensions through learning outcomes throughout the practices.
In this study, it was aimed to improve the pedagogical competencies of the participant teacher candidates through the action plans developed and implemented according to flipped learning in the classroom management course. 43 pre-service teachers, researcher and the validity committee constituted the participants of the research. Since the lecture videos for the learning outcomes at the comprehension and recall level in the classroom management lesson based on flipped learning were offered to the students before the lesson, activities for learning outcomes at the application level and above could be included throughout the face-to-face lesson period. Aiming at the development of pedagogical competencies in face-to-face activities; Classroom plan design, case study, evaluation of the memory of the classroom environment in terms of classroom management, preparation of a lesson plan suitable for managing time and teaching in the classroom, and case studies in accordance with problem solving approaches in the classroom are included. It was observed that pre-service teachers showed improvement in their pedagogical competence and sub-dimensions through learning outcomes throughout the practices.
Açıklama
Anahtar Kelimeler
Ters Yüz Öğrenme, Pedagojik Yeterlik, Öğretmen Eğitimi, Eylem Araştırması, Flipped Learning, Pedagogical Competencies, Teacher Training, Action Research
Kaynak
Yaşadıkça Eğitim
WoS Q Değeri
Scopus Q Değeri
Cilt
37
Sayı
1
Künye
Aşiroğlu, S. (2023). Ters yüz öğrenme uygulamalarında öğretmen adaylarının pedagojik yeterliklerinin gelişimi: bir eylem araştırması / Development of teacher candidates' pedagogical competencies in flipped learning practices: an action research. Yaşadıkça Eğitim, İstanbul Kültür Üniversitesi. 37(1), s. 34-64.