İlişki doyumu ve yükleme biçimleri ilişkisi: olumlu ve olumsuz duygulanımın aracı rolü

dc.authorid0000-0001-5574-8065en_US
dc.authorid0000-0002-9221-2822en_US
dc.date.accessioned2024-07-12T20:56:23Z
dc.date.available2024-07-12T20:56:23Z
dc.date.issued2022en_US
dc.departmentMaltepe Üniversitesi, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesien_US
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, ilişki doyumu ve yükleme biçimleri arasındaki ilişkide olumlu ve olumsuz duygulanımın aracı rolünü incelemektir. Araştırmaya 22-53 yaş aralığında, evli veya romantik ilişkisi olan bekar 261 kişi katılmıştır. Katılımcılara Google Form aracılığı ve yüz yüze katılım yoluyla ulaşılmıştır. Verileri toplamak amacıyla bu araştırmada Demografik Bilgi Formu, İlişki Yükleme Ölçeği, İlişki Doyum Ölçeği ve Olumlu- Olumsuz Duygulanım Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi aşamasında ise öncelikle değişkenler arası ilişkileri incelemek amacıyla Pearson Momentler Çarpım Korelasyon Analizi yapılmıştır. Daha sonra, yükleme biçimlerinin ilişki doyumu üzerinde olumlu ve olumsuz duygulanımın aracı etkisi araştırılırken öncelikle tekil ilişkilere bakılmış, sonrasında ise aracılık modellenmiştir. Beklentilerle tutarlı olarak çalışmanın değişkenleri arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Ayrıca nedensel yüklemeler ile ilişki doyumu arasındaki ilişkide olumsuz duygulanım, sorumluluk yüklemeleri ile ilişki doyumu arasındaki ilişkide ise olumlu ve olumsuz duygulanım anlamlı düzeyde kısmi aracılık etmiştir. Sonuçlar alanyazın temelinde tartışılmıştır.en_US
dc.description.abstractThe purpose of this study is to examine the mediator role of positive and negative affect in the relationship between attributions and relationship satisfaction. The study was carried out with 261individuals (199 females, 62 male). The variables of the study were measured with Demographic Information Form, Relationship Satisfaction Scale, Positive-Negative Affect Scale, Relationship Attribution Measure. In order to analyze the data, the relationships between the variables of the study were examined primarily by Pearson Moment Product Correlation. Consistent with expectations, significant relationships were found between the variables of the study. To test the main aim of the study, mediation analyses were carried out by using HAYES PROCESS. The results revealed that positive and negative affect partially mediated the relationship between attributions and relationship satisfaction. According to the results, negative affect partially mediated the relationship between casual attributions and relationship satisfaction. Also, positive and negative affect partially mediated the relationship between attribution of responsibility and relationship satisfaction. The results are discussed in terms ofrelated theories and earlier research findings.en_US
dc.identifier.citationÖzen, G. ve Curun, F. (2022). İlişki doyumu ve yükleme biçimleri ilişkisi: olumlu ve olumsuz duygulanımın aracı rolü / Relationship satisfaction and attribution types relationship: the mediating role of positive and negative emotion. Kıbrıs Türk Psikiyatri ve Psikoloji Dergisi, Kıbrıs Ruh Sağlığı Enstitüsü. 4(1), s. 65-74.en_US
dc.identifier.doi10.35365/ctjpp.22.1.07
dc.identifier.endpage74en_US
dc.identifier.issn2667-8225
dc.identifier.issue1en_US
dc.identifier.scopus2-s2.0-85127561216en_US
dc.identifier.scopusqualityQ4en_US
dc.identifier.startpage65en_US
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/ktppdergisi/issue/68890/953708
dc.identifier.urihttps://doi.prg/10.35365/ctjpp.22.1.07
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12415/2981
dc.identifier.volume4en_US
dc.identifier.wosWOS:000779992100008en_US
dc.identifier.wosqualityN/Aen_US
dc.indekslendigikaynakWeb of Science
dc.indekslendigikaynakScopus
dc.institutionauthorÖzen, Gizem
dc.institutionauthorCurun, Ferzan
dc.language.isotren_US
dc.publisherKıbrıs Ruh Sağlığı Enstitüsüen_US
dc.relation.ispartofKıbrıs Türk Psikiyatri ve Psikoloji Dergisien_US
dc.relation.publicationcategoryUluslararası Editör Denetimli Dergide Makaleen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.snmzKY02129
dc.subjectilişki doyumuen_US
dc.subjectyükleme biçimlerien_US
dc.subjectolumlu-olumsuz duygulanımen_US
dc.subjectRelationship Satisfactionen_US
dc.subjectAttribution Typesen_US
dc.subjectPositive And Negative Affecten_US
dc.titleİlişki doyumu ve yükleme biçimleri ilişkisi: olumlu ve olumsuz duygulanımın aracı rolüen_US
dc.title.alternativeRelationship satisfaction and attribution types relationship: the mediating role of positive and negative emotionen_US
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication

Dosyalar